تکرار|نوه امام درباره فیلم منتشر نشده خبرگان: به آیت الله خامنهای افتخار میکنیم
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۹۶۲۹۱۸
یادگار امام خمینی(ره) گفت: امروز به وجود رهبری که با تواضع کامل دنیاطلبی را پس میزند، افتخار میکنیم.
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزای امتداد، حجتالاسلام سیدعلی خمینی نوه امام خمینی(ره) صبح روز گذشته(پنجشنبه، 12 بهمن) در سی و نهمین سالگرد ورود بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی به کشور که در حرم مطهر امام برگزار شد با بیان اینکه دهه فجر دهه بازخوانی آرمانهای انقلاب و بزرگداشت آرمانهای اصیل مرم ایران است گفت: لازم است هر سال در دهه فجر به مرور آرمانهای انقلاب بپردازیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: باید این سوال مطرح شود که ملت ایران به کدام دلیل انقلاب کردند و برای رسیدن به کدام آرمان بود که قیام ۵۷ را انجام دادند. اساساً زنده و مرده بودن انقلاب به این است که آیا امروز آرمانهای انقلاب ما، آرمانهای ملت است یا خیر، آیا مردم همان آرمانهای سال ۵۷ که با آن انقلاب کردند را پیگیری میکنند؟.
نوه حضرت امام خمینی(ره) ادامه داد:ما معتقدیم انقلاب زنده است و دلیل آن نیز این است که همان آرمانهایی که مردم با آن انقلاب کردند امروز مورد پسند مردم است. ما باید به مردم یادآوری کنیم تا برای نسل امروز روشن شود که آرمانهای ما چه بود و انقلاب باید به چه نقطهای برسد.
حجتالاسلام خمینی با اشاره به برخی آرمانهای انقلاب عنوان کرد: یکی از اساسیترین آرمانهای انقلاب ما استقلال طلبی ملت بود. استقلال مانند اکسیژن در هوا است و زمانی که جامعه از این نعمت منتفع است قدر آن را نمیداند اما وقتی که انسان خود را وابسته به دیگران میبیند آن وقت است که معنای استقلال را میفهمد.
وی افزود: در زمان رژیم سابق بر مردم تحمیل شده بود که یا باید تحت سلطه قدرتهای غربی باشند و یا قدرتهای شرقی. امروز هیچ فردی منکر این نیست که نظام جمهوری اسلامی نه تنها خود مستقل است بلکه تلاش کرده تا دیگر ملتهای منطقه را نیز به استقلال برساند.
نوه حضرت امام(ره) اظهار داشت: اگر یک روزی در ایران رفت و آمد شاه کشور باید بااجازه سفارتخانههای کشورهای غربی تصویب و تدبیر میشد، امروز ما به استقلالی رسیدهایم که برای هیچ فردی قابل انکار نیست.
حجتالاسلام سیدعلی خمینی افزود: امروز از نظر استقلال ما به مرتبهای رسیدهایم که خودمان برای خودمان تصمیم میگیریم و اگر این تصمیم را بگیریم که از ملتهای منطقه حمایت کنیم با قدرت به این کار میپردازیم.
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه مهمترین از استقلال ظاهری، استقلال باطنی است، گفت: ما توانستیم قدرتهای شرق و غرب را از کشور خارج کنیم اما مهمتر از آن این است که ما غربزدگی را از قلبها دور کنیم و این کار مصداق استقلال باطنی است.
نوه حضرت امام(ره) افزود: امام به صراحت میفرمودند که اگر کشور از نظر فرهنگی وابسته باشد در دیگر حوزهها نیز وابسته خواهد بود. امروز کشور در خطر تهاجم فرهنگی غرب قرار دارد. اگر فکر ما را تغییر دادند و وقتی ارزشهای ما عوض شد قطعاً رویکردهای ما نیز تغییر خواهد کرد. مهمترین اقدام امام خمینی(ره) در طول نهضت این بود که ارزشهای حاکم بر رژیم سابق را عوض کرد.
وی افزود: در دهه ۶۰ وضعیت زندگی مردم به سمت ارزشهای اسلامی تغییر کرد و کمک به محرومان به یک ارزش تبدیل شد.
حجتالاسلام سیدعلی خمینی با بیان اینکه دومین آرمان انقلاب اسلامی مسئله آزادیخواهی است، خاطرنشان کرد: آزادی تا زمانی که مخل حقوق دیگران نباشد آرمان انقلاب اسلامی بوده است و امام خمینی(ره) با فریاد آزادیخواهی به میان مردم آمد ما هر جا به آزادیها و استقلالطلبیهای ملت نزدیک شویم یعنی به آرمانهای انقلاب اسلامی نزدیک شدهایم و کسی حجت داشته باشد از آزادی بیان هیچگاه هراسی ندارد.
نوه امام خمینی(ره) افزود: برخیها خیال میکنند تعابیری چون آزادی بیان از غرب آمده است در حالی که آزادی بیان از کلام بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در کشور نشأت گرفته و کلام امام نیز تماماً از معارف اسلامی نشأت میگیرد.
وی با بیان اینکه توجه به رای و نظر مردم در جامعه اسلامی بسیار مهم است، اضافه کرد: به طوری که امام خمینی(ره) رای مردم را میزان و رهبر معظم انقلاب رای مردم را حقالناس میدانند که این تعابیر بدین معنا است که ما به مردم لطفی نکردهایم که حق رای دادن را به آنها دادهایم، بلکه این حق از جمله حقوق ذاتی هر انسان است.
یادگار حضرت امام(ره) ادامه داد: از دیگر آرمانهای انقلابی ما اسلامخواهی بود چرا که سمت و سوی ملت ما به سمت تحقق اسلام ناب بود، اسلامی که به تعبیر امام پاسخگوی احتیاجات مردم است و با زمان و مکان متحول میشود و با نظارت ولی فقیه عادل و باتقوا حرکات دولت و حکومت به سمت تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی حرکت کند.
حجتالاسلام سید علی خمینی با اشاره به موج تخریبهایی که علیه ولایت فقیه و شخص مقام معظم رهبری در سالهای پس از رهبری ایشان بوده است، اظهار داشت: کسانی که به تخریب جایگاه ولایت فقیه دست میزنند جایگاه ایشان را در جامعه اسلامی به خوبی درک نکردهاند.
وی افزود: ما به وجود مقام معظم رهبری افتخار میکنیم و از تمام وجود معتقدیم که جز رهبر معظم انقلاب هیچ شخصی در ایران نبود که جای امام (ره) را بتواند پر کند.
یادگار امام خمینی(ره) گفت: امروز افتخار میکنیم به رهبری که وقتی در مجلس خبرگان ریاست و ولایت جامعه به ایشان پیشنهاد شد ایشان از سر تواضع کامل و نه از سر تعارف دنیا را پس زد. این را مقایسه کنید با احزاب مختلفی که در دنیا وجود دارد و پولهایی که خرج میکنند تا به ریاست برسند.
وی ادامه داد: امروز افتخار میکنیم به وجود رهبری که با تواضع کامل دنیاطلبی را پس میزند البته اسناد این موضوع پیش از انتشار جلسه انتخاب رهبری وجود داشت ولی انتشار فیلمی که اخیراً از جلسه مجلس خبرگان پخش شد نیز به روشنی مؤید این موضوع است.
حجت الاسلام سیدعلی خمینی با بیان اینکه مسئله دیگری که جزو آرمانهای انقلاب محسوب میشود بحث مبارزه با اشرافیت است، یادآور شد: یکی از آرمانهای اساسی جامعه ما مسئله سادهزیستی و مبارزه با اشرافیت است.
وی خطاب به مسئولان نظام و مردم گفت: الگوی ما باید زندگی و منش امیرالمومنین(ع) باشد که فارغ از اینکه رئیس جامعه بودهاند میفرمودند، آیا خودم را قانع کنم و خوشحال شوم که من امیرالمومنین هستم، در حالی که در سختیها با مردم جامعه همراه نباشم یا اینکه در دشواریهای زندگی با مردم همراه باشم.
نوه حضرت امام(ره) ادامه داد: امام خمینی(ره) میفرمودند اگر بخواهیم در برابر فساد و باطل بایستیم و از حق خود دفاع کنیم و توطئههای ابرقدرتها نیز ما را از مسیرمان منحرف نکند باید خود را به ساده زیستی عادت دهیم و از جا و مقام و تجملگرایی بپرهیزیم.
وی خاطرنشان کرد: هدف انقلاب ما این بود که ارزشهای زمان رژیم سابق عوض شده و کوخنشینان به کاخ نشینان ترجیح داده شوند و قرار بود آگاه باشیم که هر بار مشکلی برای جامعه ایجاد شده این کوخ نشینان بودند که از مرز و بوم و اسلام و انقلاب دفاع کردند.
حجت الاسلام سید علی خمینی گفت: وقتی ما میگوییم ساده زیست باشید خطابمان به مردم نیست و خطاب اصلی ما به کسانی است که در قدرت هستند.
نوه حضرت امام(ره) خطاب به مسئولین اضافه کرد: شما که نمیتوانید تمام مشکلات مردم را حل کنید لااقل به گونهای زندگی کنید که مردم با دیدن شما باری بر روی دوششان نیاید.
وی افزود: همه ما زندگی امام خمینی(ره) را دیدهایم و هیچ فردی از دشمنان قسم خورده امام تا دوستان ایشان نیست که اذعان نکند که امام در تمام برهههای زندگی در روحیه و منش زندگی خود تغییری ایجاد کرده باشد و امروز الگوی مسئولین ما باید امام خمینی باشد که به دنبال به دست آوردن مال دنیا حتی از راه حلال نیز نبود.
سیدعلی خمینی گفت: یک وقت اینگونه نشود که تجملاتی که برای رژیم سابق ارزش بود به این بهانه که دنیا اینگونه میپسندد ارزش ما گرایش به تجمل باشد.
وی افزود: البته دنیا نیز دیگر از مسیر تجملگرایی عبور کرده است و ما شاهد این هستیم که گاهی اوقات در کشور ما اشتباهات 20 سال پیش دنیا را که مدتها است از آن عبور کردهاند تکرار میکنیم و میگوییم که ارزشها همین است.
حجت الاسلام سید علی خمینی گفت:یکی از مهمترین عللی که رژیم پهلوی را سرنگون کرد نهادینه شدن تبعیض در جامعه بود چرا که مردم ممکن است فقر را تحمل کنند کما اینکه مسلمانان صدر اسلام در بدترین شرایط معیشتی شعب ابیطالب را تحمل کردند اما آنچه که نمیتوان تحمل کرد و داغ فقر را دو چندان میکند تبعیض در جامعه است.
نوه حضرت امام(ره) ادامه داد: وقتی برخی مردم توان گذراندن یک زندگی معمولی را نیز ندارند مسئولین حق ندارند یک زندگی تجملاتی برای خود فراهم کنند و امروز این موضوعات است که باعث نارضاتی مردم شده است.
سیدعلی خمینی با بیان خاطرهای از پدرش سیداحمد خمینی از سادهزیستی رهبر معظم انقلاب گفت: پدر ما خاطرهای تعریف میکردند از اینکه روزی به خانه رهبر معظم انقلاب رفتند و زمانی که پا بر روی فرش خانه ایشان گذاشتند از زبری آن فرش به موکت کنار فرش پناه بردند که این خاطره به خوبی نشان دهنده ساده زیستی حضرت آقاست.
وی در بخش دیگری از سخنانش اضافه کرد: یکی از بزرگترین خیانتهایی که منافقین علاوه بر به شهادت رساندن بزرگان نظام کردند این بود که با ایجاد جو امنیتی در کشور باعث ایجاد فاصله میان مردم و مسئولان شدند.
نوه حضرت امام(ره) در پایان با اشاره به سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: امسال یکی از بزرگترین سالهایی است که ما باید به بهترین شکل پیروزی انقلاب را جشن بگیریم چرا که دشمنان ما برای کمرنگ کردن اجتماعات مردمی برنامههای زیادی تدارک دیدهاند اما وقتی موج عظیم دوستداران نظام اسلامی را مشاهد کنند ناامید شده و از طرفی دیگر دوستان ما در سراسر دنیا امیدوار خواهند شد.
حجت الاسلام سیدعلی خمینی افزود: ما باید در داخل جامعه وحدت خودمان را حفظ کنیم و سعی در جذب حداکثری داشته باشیم.
وی تاکید کرد: حضور مردم در ۲۲ بهمن نشان از رضایت مردم از دستگاههای مختلف نظام از جمله دولت نیست و حضور آنها برای نشان دادن علاقهشان به نظام اسلامی و همچنین برای اصلاح امور است.
انتهای پیام/
true برچسب ها : اخبار سیاسی trueمنبع: امتداد نیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۹۶۲۹۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چرا داستان «جمشید بسمالله» دهههاست تکرار میشود؟
موسی غنینژاد در دنیای اقتصاد نوشت: کسانی که به سیاستگذاری دستوری در نظام تدبیر کشور باور دارند با زبان خاصی سخن میگویند که متفاوت از زبان عرفی یا زبان رایج در جامعه و البته زبان علمی است. برای مردمان عادی یعنی عامه مردم منهای دولتمردان صاحب قدرت، قیمت یک کالا عبارت است از نرخی که با آن میتوان خرید و فروش انجام داد؛ اما برای باورمندان به نظام دستوری، قیمت آن چیزی نیست که با توافق خریداران و فروشندگان در بازار بهصورت توافقی تعیین میشود، بلکه آن چیزی است که سیاستگذاران با معیارهای خود اعلام میکنند و همه طرفهای ذیربط باید آن را بپذیرند. سیاستگذاران دستوری اغلب مدعی دانشی برتر هستند که نه تنها مردمان عادی، بلکه حتی اهل علم هم به آن دسترسی ندارند.
این ادعا که همراه با اعتماد به نفسی اغراقآمیز و البته بیپایه، بیان میشود، ظاهرا و قاعدتا ریشه در قدرت یا توهم قدرتِ تحمیل دستور بر جامعه دارد. سیاستگذاران نظام دستوری، چون تصور میکنند به هر صورت دستوراتشان اجرا خواهد شد و این دستورات به «مصلحت» جامعه است بر درستی آن اصرار میورزند. در واقع آنها دانش برتری ندارند، بلکه دچار توهمی هستند که آن را دانش تصور میکنند.
در اواخر سال۱۳۹۶ و اوایل سال۱۳۹۷که نرخ ارز در بازار عمدتا بهدلیل تهدید و سپس برقراری تحریمهای حداکثری دولت دونالد ترامپ رو به افزایش نهاد، دولت وقت نرخ ارز دستوری ۴۲۰۰تومانی را تحت عنوان «یکسانسازی» نرخ ارز در ۲۰فروردین۱۳۹۷ اعلام کرد. توهم دانش به قدری بود که سیاستگذاران با اطمینان کامل مدعی شدند نه تنها میزان منابع ارزی حاصل از صادرات را میدانند، بلکه درخصوص مصارف آن هم اطلاعات کامل دارد؛ بنابراین میتوانند قیمت یا نرخ ارز در بازار را دقیقا پیشگویی کنند.
با استناد به چنین دانشی دولت اعلام کرد که ارز با این نرخ به اندازه کافی در اقتصاد ملی وجود دارد و هر کس هر مقدار ارز بخواهد با نرخ ۴۲۰۰تومان در اختیارش گذاشته خواهد شد. تحولات بازار ارز به زودی نشان داد که دانش سیاستگذاران چیزی جز توهم دانش نبوده است، از این رو، به سرعت بازار غیر دستوری یا بازار غیررسمی (آزاد) خارج از اراده و قدرت سیاستگذاران شکل گرفت.
سیاستگذاران به جای پذیرفتن اشتباه خود و تن دادن به واقعیات، به «تئوری توطئه» متوسل شد: نیروهای مرموز و مشکوکی به سیاق «جمشید بسمالله» واقعیات را مخدوش کردهاند و گرنه پیشبینی ما (سیاستگذار) درست بود! این داستان دهههاست تکرار میشود، از تعیین نرخ ارز دستوری ۶۰ تومانی در اوایل دهه۱۳۷۰ گرفته تا برسیم به دلار ۱۲۲۶ تومان در اوایل دهه۱۳۹۰، دلار ۴۲۰۰تومانی سال۱۳۹۷ و البته دلار ۲۸۵۰۰تومانی دولت کنونی. امکانپذیر بودن تکرار این توهم دانش ریشه در ابطالناپذیر بودن گزارهای عجیب و حیرتانگیز دارد که البته بهصورت تلویحی از سوی سیاستگذاران دستوری بیان میشود و مضمون آن این است: «واقعیت آن چیزی است که ما میگوییم، هر روایتی غیر از این توطئه دشمنان است.»
تجربه چند دهه اخیر نشان داده که سیاستمداران و به تبع آن سیاستگذاران در کشور ما اغلب گوش شنوایی ندارند و بیرون از «منطق» دستوری مورد قبول خود، تعهدی به دانش حقیقی و بحث علمی از خود نشان نمیدهند؛ اگر غیر از این بود با گزارههای ابطالناپذیر به جنگ واقعیات برنمیخاستند.
پرسش مهمی که اینجا مطرح میشود این است که «پس چه باید کرد؟» پاسخ البته ساده نیست؛ چراکه در غیر این صورت ما اکنون در این وضعیت قرار نداشتیم. به نظر میرسد پیچیدگی مساله و دشواری حل آن بیشتر ریشه در طرح صورتمساله دارد. صورت مساله از دیدگاه عامه مردم اغلب ناظر به رفتار انفعالی دولت است: دولت چرا قیمتها را کنترل نمیکند؟ دولت چرا اشتغال را بالا نمیبرد؟ دولت چرا مسکن ارزانقیمت نمیسازد؟ یا بهصورت کلی، دولت چرا برای حل مشکلات کشور آستینها را بالا نمیزند؟
اگر توجه نکنیم که اغلب این تصورات را سیاستگذاریهای دستوری دولت در اقتصاد ملی ایجاد کرده است به پیچیدگی مسائل پی نخواهیم برد. اینکه مردم توقع دارند دولت انفعالی رفتار نکند و با سیاستگذاری درست به تدبیر مسائل کشور بپردازد، توقع بجایی است. اما مساله دقیقا شناخت همین سیاستگذاری درست است؛ چرا که اغلب مسائل را سیاستگذاریهای نادرست گذشته بهوجود آورده است؛ بنابراین نکته کلیدی تشخیص و تفکیک سیاستگذاری درست از نادرست است. تورم در اقتصاد کشور ناشی از سیاستگذاری بودجهای نادرست و نیز قیمتگذاری دستوری است. از اینرو، درخواست از دولت برای کنترل قیمتها در بازار نقض غرض است یعنی سرکنگبینی است که بر صفرا خواهد افزود.
پس آنچه باید به مطالبه مردم از دولت تبدیل شود این نیست که سیاستهای دستوری خود را ادامه دهد و مثلا به کنترل و تثبیت قیمتها در بازار بپردازد، بلکه این است که به سیاستگذاری قاعدهمند اقتصادی روی آورد؛ یعنی کسری بودجه را کنترل کند و از قیمتگذاری دستوری در بازار پول، کالا و خدمات اجتناب ورزد؛ چون این سیاستها بهطور مستقیم و غیر مستقیم موجب افزایش ناترازیهای مالی گسترده در نظام اقتصادی کشور میشود و به افزایش کسری بودجه دولت و انبساط نقدینگی میانجامد که نتیجه نهایی آن تورم مزمن فزاینده است.
توصیههای اهل علم و تخصص به دولتمردان برای اصلاح سیاستگذاریها تاکنون چندان نتیجهبخش نبوده است؛ بنابراین بهتر است صورتمساله را به زبان عرفی برای عامه مردم توضیح داد تا مطالبات آنها از دولت اهرم فشار موثری باشد برای اصلاح امور. باید توضیح داد که با دستور مقامات نمیتوان قیمتها را در بازار تغییر داد؛ لذا این مطالبه از دولت که قیمتها را با سرکوب و دستور کنترل کند نه تنها کارساز نیست، بلکه در عمل وضع را بدتر کرده و معضلات اقتصادی را تداوم میبخشد.
دولت موظف است تورم را کاهش دهد؛ اما برای دست یافتن به این هدف به جای تاکید بر سیاستهای دستوری بیفایده باید سیاستگذاری قاعدهمندی را در پیش گیرد که ناظر است بر کاهش هزینههای غیرضروری دولت، آزادسازی فضای کسبوکار برای تولید ثروت بیشتر که به پایه مالیاتی بزرگتر و در نتیجه درآمد بیشتر برای دولت میانجامد. البته در کنار این تدابیر باید به اصلاح نظام بانکی و مالی نیز دست یازید. تسهیلات تکلیفی با نرخ بهرههای حقیقی منفی که مصداق بارز اقتصاد دستوری است عامل مهمی در ناترازی بانکها و در نتیجه دستاندازی بانکها به منابع بانک مرکزی و نهایتا افزایش پایه پولی و تورم است.
باید تاکید کرد که اینگونه سیاستهای دستوری است که علت بروز فسادهای مالی گسترده و اتلاف منابع است. باید برای مردم توضیح داد که معضلات اقتصادی کنونی ریشه در رویکرد دستوری دارد که باید کنار گذاشته شود و جای خود را به سیاستگذاری قاعدهمند مبتنی بر عقل سلیم و یافتههای علم اقتصاد دهد.
درست است که توضیح این مسائل برای افکار عمومی که سالهای درازی است عادت به شنیدن راهحلهای ساده دستوری دارد، کار آسانی نیست؛ اما با توجه به اینکه دستور اغلب با عرف مبتنی بر قواعد ریشهدار ناسازگار است، میتوان امیدوار بود اگر توضیحات به زبان عرف رایج و مورد قبول مردم بیان شود، بتواند به تدریج مقبولیت عام پیدا کند و رفتار مبتنی بر دستور را پس زند.